Säsongen 2003?

Slalom Skateboarding in Sweden

Moderator: Hans Koraeus

Post Reply
Jani Soderhall
ISSA President 2011-2024
ISSA President 2011-2024
Posts: 4634
Joined: Thu Aug 22, 2002 2:00 am
Location: Sweden, lives in France
Contact:

Post by Jani Soderhall » Fri Nov 15, 2002 8:17 pm

Är det någon som har några planer på att arrangera någon tävling under 2003?

EttSexEtt - har ni några storslagna planer?

(hoppas att ni kör vidare på onsdagsåket till att börja med! Vi startar ett onsdagsåk i Paris snart, men varje onsdag hittills så har det regnat...)

Det vore kul om det kunde bli ett litet tävlingsschema för nästa år, framförallt nationella tävlingar, men så att det kommer igång så smått.

För att kunna tävla på samma villkor som de nu gör i USA, så behöver en del av oss gamla slalomåkare anpassa sig till den nya "längre-mellan-konerna" banorna och till och med anpassa utrustningen, så vi kan behöva lite lokala/nationella tävlingar för att vänja oss vid denna stil.

Om det finns någon som inte själv vill bära ansvaret för en tävling men gärna är med och hjälper till, gör dig känd, så kanske vi kan göra något tillsammans.

/Jani

Hans Koraeus
Corky - World Ranking Master Mind
Corky - World Ranking Master Mind
Posts: 1980
Joined: Fri Aug 23, 2002 2:00 am
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by Hans Koraeus » Sun Nov 17, 2002 5:00 am

Jag har funderat på att göra ett försök här nere i Malmö. Jag ska göra lite "research" innan våren kommer för att se om det finns något gryende slalom intresse.

Problemet är som alltid...
- en tidtagaranläggning. Kunde man köpa detta av 161 kanske?
- en startramp. Kanske inte 100% nödvändigt för onsdagstävlingar o.d. men för en nationell tävling tycker jag personligen att det är ett måste.

Jani Soderhall
ISSA President 2011-2024
ISSA President 2011-2024
Posts: 4634
Joined: Thu Aug 22, 2002 2:00 am
Location: Sweden, lives in France
Contact:

Post by Jani Soderhall » Sun Nov 17, 2002 11:22 am

Tidtagaranläggning: Jag är övertygad om att man kan fa ihop en OK anläggning för ca 1500 kr. http://www.Technika.com har billiga system men jag har inte varit i kontakt med dem, eller tillräckligt kollat in deras site, för att veta vilken som är bäst. Start och stop tape-switches har jag sa att det racker till flera system, och det gar att köpa och är inte sa dyrt. (Se tidtagarforum för mer info, och fortsatt diskussion.)

Startramper: Joachim Leonhardt, frân Tyskland, hâller pâ och diskuterar med http://www.bowl.ch om en standardramp med variabel höjd (för platt mark resp branta backar). Jag funderar pâ att beställa tvâ stycken om det blir en bra konstruktion och transporten inte blir för dyr. Men att be en lokal snickare plocka ihop nâgot är kanske billigast trots allt.

Ser fram emot mer info.

Finns det ytterligare planer pâ andra orter?

Måns Haegert
Posts: 14
Joined: Mon Sep 02, 2002 2:00 am
Location: Sweden
Contact:

Post by Måns Haegert » Mon Nov 18, 2002 11:15 am

EttSexEtt kommer att hålla onsdagsåket 2003. Gensvaret vi fick av åkarna var fantastiskt så att inte återupprepa det vore onämnbart. Dessutom så tror jag att det finns flera som redan ligger i träning inför nästa säsong.
Hur onsdagsåket kommer att se ut nästa år är dock något som diskuteras. Vi började med onsdagsåket för att träffa likasinnade och för att ha roligt. Gensvaret och antalet tävlande har dock gjort att vi måste se över reglerna lite. Som det har varit fram tills nu så får alla åka så mycket som de vill. Ur ”rolighetssynpunkt” så är det helt överlägset. Ur tävlingssynpunkt så är det väl lite sådär. Det krävs några åk för att bli varm i kläderna och står det 10-15 pers på kö till starten så går det inte så fort. En erfarenhet av onsdagsåket är att inte gå hem förens rampen plockas ned. Så fort det vart färre åkare så förbättrades tiderna markant. Kanske gör vi så att vi kör ”träningsonsdag” ibland med nuvarande regler och ”tävlingsonsdag” ibland med kval eller dyligt. Men som sagt, detta är under diskussion.
Jani:
Grymt att ni har börjat med ett onsdagsåk i Paris. Det vore ju helt fantastiskt med ett ”Paris vs. Stocholm, clash of Wednesdays”. Paris bästa mot Stockholms bästa. En tävling i Paris och en i Stockholm. Det är något vi måste snacka mer om. Föresten, hr ni en damklass också?
Hans:
Kanske kan vi få igång något större över hela Sverige. Får du igång något i Malmö så e det klart att vi packar ihop alla åkare härifrån och kommer ned och hälsar på.
Angående tidtagning. Vi jobbade hela säsongen på att få våra grejer att fungera som de skulle. Nu gör de det. Vi använder oss av en laptop, en startgrind och en fotocell + reflektor i målet. Vad som används i start och mål är dock inte viktigt. Det skulle nog gå finfint att ha tapeswitches i start och mål och sedan koppla de till laptop’en. Vi funderade ett tag på att använda tapeswitches men då vi redan hade grejer så tyckte vi att det var lite dyrt. Tapeswitch i tyckland ville ha 66 Euro + moms för 2,5 meter swich. Det som krävs för att det ska funka är att switcharna ger signaler till COM1 på burken. Det sista vi gjorde (vilket jag tyckte var grymt häftigt) var att vi använde ännu en laptop som display för åkarna. Den var vänd mot starten så åkaren fick information om nuvarande placering, vilka tider som krävdes för 1 plats resp. att kliva upp en placering.
Angående startramp. Då vi inte alltid har haft tillgång till bil så var vi i behov av en väldigt lätt och liten ramp. Start rampen var väl egentligen ingen ramp. Snarare en grind med två handtag för att få fart, ala bobsleigh. Plattan som ”handtagen” sitter fast på drog vi fast i asfalten med skruvdragare. Det fungerade bra. På flackare banor skulle det naturligtvis varit att föredra en riktig lutande start men vi hade inte möjlighet till det. Dessutom så blir det lika för alla. Om du kollar igenom vårat galleri med bilder från onsdagsåket så kommer du att kunna den på några ställen.

/Månster

Marcus Seyffarth
Posts: 607
Joined: Mon Sep 02, 2002 2:00 am
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by Marcus Seyffarth » Mon Nov 18, 2002 1:59 pm

Hur kommer formatet på Paris onsdagsåk att se ut? I sommarens onsdagsåk körde vi uteslutande 'singelbana', med snabbast sammanlagd tid på de två bästa åken vinner. Eftersom vi ville köra på många olika ställen för att exponera sporten så blev det en hel del parkvägar och liknande vilket kanske inte lämpar sig så bra för parallell. Helt klart är det något att väga in tycker jag.

Jani Soderhall
ISSA President 2011-2024
ISSA President 2011-2024
Posts: 4634
Joined: Thu Aug 22, 2002 2:00 am
Location: Sweden, lives in France
Contact:

Post by Jani Soderhall » Mon Nov 18, 2002 3:06 pm

Marcus,



Det är lite för tidigt att uttala sig om hur Paris' onsdagsåk kommer att bli. Hittills har det regnat bort flera gånger så vi vet inte hur många som kommer (förmodligen 5-6 st till att börja med) men det viktigaste är att vi kommer igång med regelbundna träffar. Det finns redan ett konkurrerande arrangemang, men det går mest ut på att köra fort utan koner och göra en slide på slutet. Bland dessa longboardåkare så finns de de som vill köra med koner också förståss. Den nya platsen är inte lika brant men är helt perfekt för slalom. Jag har sällan sett en lika bra plats. Helt oslagbar i mina ögon.



Återkommer med mer info så småningom.



Paris vs Stockholm vore jättekul! Landskamp, det har inte gjorts tidigare i slalom. Låt oss diskutera det om ett par månader när vi vet om vi kommer igång ordentligt. Till att börja med kan vi göra det virtuellt, med samma typ av banor...



Singlebana verkar troligt (läs säkert), och jag skulle nog satsa på att bästa tiden vinner (då slipper vi hålla på och räkna). Dessutom är så jag alltid har kört genom tiderna på träning.



Att onsdagsåken blir tävlingar är inte tänkt än. Första steget är att lära de nya åkarna att pumpa, klara banan osv.



Onsdagsåket verkar vara ett jättebra sätt att få igång aktiviteten, men har ni funderingar på någon större tävling?



/Jani

Pauli Saastamoinen
Posts: 3
Joined: Wed Aug 28, 2002 2:00 am
Location: Sweden

Post by Pauli Saastamoinen » Thu Mar 13, 2003 8:49 am

hej alla glada !
tittar ut på ett vår likt gärdet å det börjar att rycka i racetarmen rejält...grundade m. en vecka i vemdalen(hovdebacken) förra veckan, då jag fick draghjälp av slalom landslaget som var där på träningsläger. dom killarna+tjejen trycker på rejält i svängarna!well när kör vi?

Jani Soderhall
ISSA President 2011-2024
ISSA President 2011-2024
Posts: 4634
Joined: Thu Aug 22, 2002 2:00 am
Location: Sweden, lives in France
Contact:

Post by Jani Soderhall » Fri Mar 14, 2003 8:46 pm

Tänk på att det finns vissa svenskar som lever i varmare klimat. Här är det ingen snö och krokus och andra vårblommor blommar. Det var lite kallt när vi körde i onsdags, men det börjar bli dags att sätta på sig alla skydden så att man få upp farten.

De lokala fransmännen är otroligt motiverade så det är rätt kul att köra med dem.

Hälsningar från Paris.

John Gilmour
Team Roe Racing
Team Roe Racing
Posts: 1207
Joined: Tue Aug 27, 2002 2:00 am
Location: USA

Post by John Gilmour » Sat Mar 15, 2003 5:27 am

Sweden is on my list of places to race- what are you guys saying?

Hans Koraeus
Corky - World Ranking Master Mind
Corky - World Ranking Master Mind
Posts: 1980
Joined: Fri Aug 23, 2002 2:00 am
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by Hans Koraeus » Sun Mar 16, 2003 4:53 am

Not to much, John, I'm afraid. Don't count on any major competition this year in Sweden.
But you are always welcome, of course. If you happen to pass by we will MAKE something happen.

Marcus Seyffarth
Posts: 607
Joined: Mon Sep 02, 2002 2:00 am
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by Marcus Seyffarth » Thu Mar 20, 2003 7:37 pm

Full fart framåt som man brukar säga! Vi har nu kört slalom i tanto söndag, onsdag och torsdag. Idag Torsdag var det lite kallare och mössa var ett måste... Helt klart är säsongen igång och vi är mer motiverade än någonsin!!! Inte nog med att det är plusgrader de har numera sopat tanto med maskin så det går att köra överallt...

161 gänget har inte planerat in nån större tävling, utan vi får se vad det blir. Ingen av oss har ännu lyckats packa sig iväg till någon annan tävling och det kan väl vara bra att se hur de andra gör innan vi drar igång nåt...

Annars är det väl inte riktigt dax för onsdagsåken, men väl spontanrace! Jag känner på mig att det nästa blir på söndag den 23:e i tanto på söder igen, Pohlman har lovat 15 grader.... WEEEEHOOOOO!!!

Hans Koraeus
Corky - World Ranking Master Mind
Corky - World Ranking Master Mind
Posts: 1980
Joined: Fri Aug 23, 2002 2:00 am
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by Hans Koraeus » Wed Mar 26, 2003 3:42 am

Jag var ute i Söndags jag också. Här nere i Malmö är det verkligen vårkänning. Tyvärr har jag ingen att åka slalom med för tillfället. Förutom min flickvän förstås. :smile:

Vi får väl se om jag kan snoka reda på någon som är intresserad. Men jag skulle gärna vilja ha en tidtagaranläggning innan dess. Det är ju halva nöjet med slalom.

Jani Soderhall
ISSA President 2011-2024
ISSA President 2011-2024
Posts: 4634
Joined: Thu Aug 22, 2002 2:00 am
Location: Sweden, lives in France
Contact:

Post by Jani Soderhall » Wed Mar 26, 2003 2:07 pm

Det jag hoppas på är att det blir svensk representation på åtminstone tre tävlingar i år:

* Paris i 24-25 Maj (väntar på godkännande)
* Gruningen i 21-22 Juni (säkert årets största tävling)
* Antibes (Nice) i 20-21 September (EM 2003)

Jag har tänkt åka till minst en tävling i England och kanske också en gång till Tyskland men det beror på vad de får till.

Jag hade också tänkt åka två gånger till USA, men i dagsläget är jag lite mer osäker.

/Jani

Pauli Saastamoinen
Posts: 3
Joined: Wed Aug 28, 2002 2:00 am
Location: Sweden

Post by Pauli Saastamoinen » Fri Mar 28, 2003 9:08 am

det låter verkligen lockande att komma ner till europa å köra lite race...jag hoppas verkligen att vi kan komma ner med ett gäng "gubbs" å rejsa.ska snacka med fabian,pär å dom andra...

Post Reply